Új üzenet

Moderátor
13 éve
Mivel elég sokan akarnak mostanság a játék számára 3D modellezéssel foglalatoskodni, álljon itt egy rövid ismertető az általam már kipróbált, használt, vagy minimum ismert szoftverekkel kapcsolatban, ABC sorrendben, pozitívumokkal és negatívumokkal egyaránt.

3d Studio Max:
Az általam legtöbbet használt program. A számítógépes játékfejlesztés talán legtöbbet használt eszköze, de nem feltétlenül a legjobb is. Ajánlani tudom annak, aki nem akar leragadni a Stickman-nél, akik foglalkozni szeretnének látványtervezéssel, és akik a 3D animáció iránt is érdeklődnek.
Előnyök:
+ rettentő sok oktatóanyag szerte az interneten, angolul, németül, néhol magyarul is
+ széles körben használt
+ az Autodesk szoftvercsomagnak hála szinten korlátlan lehetőségek és átjárhatóság
+ szinte minden render engine támogatja
+ sok és hasznos kiegészítő érhető el hozzá
+ a legtöbb internetről letöltött modell, textúra és material rögtön használható benne
Hátrányok:
- fizetős (és rettentő drága) és nincs oktatói változat/próbaidős verzió
- kissé elavult (bár igyekeztek az utóbbi verziókban orvosolni)
- kezdők számára átláthatatlan kezelőfelület

Anim8or:
Létezik. Ezzel mindent elmondtam róla. Évek óta nem fejleszik, kissé komplikált, viszont modellezni lehet vele és a Stick is megeszi. Készítettek már vele más játékhoz is modellt, néhányan animálással is próbálkozgatnak, viszont a lassú renderelőnek köszönhetően nem sok látványos dolgot értek el vele.
Előnyök:
+ ingyen van
+ tud animálni
+ egész jó modellezési képessége van
Hátrányok:
- gyakorlatilag halott
- bonyolult kezelőfelület
- lassú és szegényes renderelési lehetőségek
- kevés oktatóanyag

Blender:
Az otthoni használatra szánt legelterjedtebb program. A legtöbb hobbi fejlesztő őt használja játékok készítésére, jó referenciái vannak animáció terén, folyamatosan fejlesztik, figyelembe véve a közösség kívánságait.
Előnyök:
+ ingyen van
+ 3DS Max-al vetekedő oktatóanyag fellelhető az interneten (ebből sok magyar)
+ hobbifejlesztők körében elterjedt
+ 2.5 óta barátságos kezelőfelület
+ folyamatosan fejlesztik
+ könnyen bővíthető
+ sok ingyenes render engine-t támogat
Hátrányok:
- a legtöbb oktatóanyag 2.5 előtti, a kezelőfelület átrendezése miatt nehezen érthetők
- félkész, sok funkciója béta állapotú, amik miatt gyakran igényel külső segédprogramot
- használatához rengeteg hotkey ismerete szükséges, amiről nincs átfogó dokumentáció

Cinema 4D:
Másik gyakran használt programom, rettentő jó procedurális modellezési, és kielégítő renderelési lehetőségekkel. A többi programhoz képest a legnagyobb erénye a BodyPaint, amivel valós időben, programon belül tudunk textúrát, különféle map-eket festeni a modelleinkre. Egyszerűen tanulható, gyorsan lehet benne látványos dolgokat elérni. Használják mind látványtervezésben, játékfejlesztésben és animációk létrehozásában is.
Előnyök:
+ könnyen tanulható
+ barátságos kezelőfelület, jelenleg erre hasonlít legjobban a Blender is
+ könnyű modellezés
+ jó renderelési lehetőségek
+ BodyPaint
Hátrányok:
- pénzbe kerül
- a konkurenciához képest szegényes oktatóanyag érhető el
- kevésbé széles körben elterjedt (viszont rohamosan terjed)

Maya:
Az animációs filmipar legkedveltebb programja. Modellezni könnyű vele, az animációk készítésében is élenjár, a Mental Ray-el pedig a legjobb viszonyt ápolja a modellező programok közül. Bár a játékfejlesztésben kevésbé használják, az animátorok őt preferálták az utóbbi időben.
Előnyök:
+ animálás, de az nagyon
+ Mental Ray
+ sok oktatóanyag
Hátrányok:
- az oktatóanyagoknak nagyon utána kell járni
- kezd kimenni a divatból

SketchUp:
A Google saját modellező programja. Egyszerű, mint a faék, gyorsan kitapasztalható a működése, a kezelőfelülete nem riasztja el a kezdőket, látványtervezéshez kiváló, a modellezési analfabéták is jól tudnak vele boldogulni. Viszont animálni egyáltalán nem tud, gyakorlatilag nehézkes az átjárás más programba, játékfejlesztéshez pedig szinte használhatatlan.
Előnyök:
+ a Google áll mögötte, folyamatosan tolják hozzá az oktatóanyagokat
+ egyszerű használni
+ támogatja a VRay
+ saját webes modell letöltőközpont van mögötte
Hátrányok:
- gyakorlatilag egy dologra való (de arra nagyon)
- más modellező programokhoz szokottaknak kicsit furcsa lehet a kezelése

Wings 3D:
Személyes kedvencem. Vele kezdtem az ipart, könnyen kezelhető, viszont kicsit szegényes a tudása. Egy valamire jó, modellezésre, de arra nagyon. Plusz az eddigi programok közül benne találtam legegyszerűbbnek a textúrázást is (leszámítva a Cinema4D BodyPaint-jét).
Előnyök:
+ ingyen van
+ rettentő egyszerű kezelőlfelület
+ a modellező programok közül a legtöbbet nyújtja modellezés terén
+ egyszerű benne textúrázni
+ könnyen bővíthető
Hátrányok:
- kevés fellelhető oktatóanyag az interneten
- kevés renderelési lehetőség
- nem túl elterjedt

Néhány, általam ismert, de sosem próbált program:
- Lightwave
- Modo
- Rhino
- Silo
- Softimage XSI
- Truespace

Aki kedvet érez, bátran próbálja ki mindet (az utóbb soroltakat is, és írhat is róluk pár szót), tapasztaljátok ki, nektek mi a legjobb, mit szeretnétek használni. A témában nyugodtan beszélgethettek a programokról, tapasztalataitokról, előnyökről, hátrányokról, csak normális keretek között :)
Пролетарии всех стран, соединяйтесь!

Grafikai blogom, tutorialokkal, munkáimmal

Felhasználó
12 éve
Cinema 4D 'textúrák' teljesen ingyen.
Cinema 4D Lightroom effekt tutorial, letöltéssel.
Thrausi effekt, plugin Cinema 4D-hez.

EDITbájMark: Eredetileg Grafikában az Alapanyagok topicba ment, gondoltam azért mégse hagyom veszni, viszont nem találtam más és jobb helyet itt, mint ez a topic.

Legutóbb szerkesztve Mark által